Rabu, 3 Ogos 2016

Tanda Dan ciri-ciri Hamil sebelum period



Assalammualaikum... Alhamdullilah,Hari ini nak share pengalaman semasa hamil dulu,walaupun dah 8 tahun menjangkaunya usia my boy,pengalaman masih di ingatan ..hehe😜
jadi apa2 nak tanya di alu- alukan..Cik na sedia menjawap dengan ikhlas..😚






Tanda-tanda hamil



Bagi pasangan suami-istri, kehamilan ini adalah saat yang ditunggu-tunggu, meskipun ada yang menangguhkannya. Begitu juga sebaliknya yang menanti-nanti akan kehamilan sehingga tidak mahu ketinggalan dan mencari tanda-tanda awal kehamilan itu.
okay, untuk menambah pengetahuan dan  info mengenai ciri wanita hamil, berikut Cik Na akan menceritakan pengalaman Cik Na semasa hamil dahulu, pengalaman Cik Na sendiri.Tapi!!! diingatkan ya...tak semua tanda-tanda sama bagi setiap wanita dan ibu-ibu yang hamil,kerana setiap tubuh manusia berlainan,cuma sebagai rujukan boleh la..kut-kut ada yang serupa..hehehe :)
 20 tanda awal kehamilan yang umum terjadi pada wanita hamil.



1. Payudara bengkak dan lembut

Nyeri (nyilu)atau keras di payudara adalah salah satu gejala kehamilan yang paling umum. Di awal kehamilan, payudara akan mengisi dan berubah bentuk karena mempersiapkan diri untuk menghasilkan ASI(susu). Payudara pun akan menjadi sangat lembut dan sensitif selama beberapa bulan. Namun perlu diingat,tidak semua wanita mengalami perubahan ini, terutama jika mereka telah menggunakan pil hormon, Selain payudara yang membengkak, salah satu tanda lainnya adalah dengan area aerola warnanya menjadi lebih gelap(kehitaman)
**Tanda ni Cik na rasa 2 weeks before nak period,mase tu ingat nak period,sbb bila nak period kadang-kadang terasa juga sakit dan keras,rasa tegang je hehehe..tapi yang lainnya bila nipples sakit...uihhh sentuh sikit je dah sakit..masa cik na nak pakai bra,or nak bedak pun if terkena mak aiii!!tapi bab yg kehitaman tu tkde pula..sama aje..cuma dekat nipples tengah2 tu ada nampak mcm putih2..masa tu fikir "aku ni sakit breast ke"hahaha maklumla masa tu muda lagi,info kureng hihi..sampai cik na g hospital tanya,dh x pasal kena tunjuk kat doctor..malu haihh!! :p
 (rupanya sbb mengandung)


2. Perubahan Bentuk tubuh

Bukan hanya perut yang membesar ketika seorang wanita mengalami kehamilan. Namun beberapa area lain seperti peha,dada serta lengan biasanya akan ikut mengalami pembengkakan.  
**Yang ni cik na rasa perubahan pada tang Pipi..awat la nampak lagi pau ni..huhu..bab perut takde pulak berubah mana..then perubahan ketara semasa kandungan dah 5 bulan keatas..semua nya membesar bukan bengkak lagi..hahaha..lengan,dan pipi la paling ketara.

3. Buang Air Kecil Makin Sering & lebih dari biasa

Saat hamil, janin yang membesar di rahim akan menekan salur kencing sehingga frekuensi buang air kecil pun akan bertambah.Pundi kencing juga lebih cepat dipenuhi urine dan keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih.
**Bab ni memang ketara,3 weeks before due period lagi asyik nak PP aje,dah la mmg slalu PP hahaha,makin menjadi-jadi pulak..rasa baru lagi keluar toilet,tak sempat nak ddk ke wt kerja ke..alik-alik ke toilet la jawabnya..nak2 kalo dh nak tido lagila menjadi-jadi pulak ke toilet,aduh penat tau!! bila dah makin banyak bulannya tok sah ckpla..mmg lagi teruk,even nk g berjalan lagi rasa malas..kena berhenti banyak kali sbb nak ke toilet,dah kalo tempat ada toilet..kalo atas higway??fikir la sendiri...hahahaaha

4. Mudah Lelah

Di awal kehamilan, Anda akan merasa mudah lelah/penat/letih. Rasanya Anda ingin bermalas-malasan saja di tempat tidur. Hal ini terjadi karena tubuh sedang menyesuaikan diri dengan adanya makhluk baru. Peningkatna hormon progesteron juga sering dihubungkan dengan tanda keempat ini. Selain itu Anda akan jadi mudah letih ,karena menurunnya kadar gula darah dan tekanan darah.
**Cik na bab letih ni tkde la rasa sgt masa sebelum tahu hamil tue..cuma rasa mengantuk tu ada,tapi cik na jenis yg ssh tido,cuma rasa mengantuk tu mmg lain macam,tak sma mcm selalu..mata jadi kelabu..berair..tapi badan mmg rasa lesu je..pastu pening bawah leher..agaknya sbb tekanan darah turun la tue..sbb sejak awl kehamilan sampai 8 bulan mmg cik na ada problem gula dan hb dalam darah rendah..rendah sgt-sgt..(nanti cik na cerita pengalaman mengandung anak 1)

5. Mual (Morning Sickness)

Mual adalah gejala kehamilan yang paling umum. Rasa mual itu terjadi karena peningkatan hormon HCG (Human Chorionic Gonadotrophin). Peningkatan hormon HCG ini menyebabkan rasa pedih pada lapisan perut sehingga menimbulkan rasa mual. Biasanya rasa mual ini akan pergi seiring Anda memasuki trimester kedua kehamilan. Selain mual, Anda juga merasa lebih sensitif pada bau tertentu. Sejumlah orang menduga, gejala ini terjadi agar wanita hamil tidak mudah makan sembarangan sehingga melindungi bayi dari racun yang berbahaya.
**Rasa mual ni Cik na rasa 3 hari selepas due period..mase tu mmg dh rasa lain..rasa payau kat mulut..asyik nak meludah je..air liur jd banyak..pastu hari ke4,mase selepas subuh..kat kuantan masa tue..hehe..terus muntah hijau..puh!!pahit benar..lepas pada tu start la muntah2 sampai 6 bulan..:(
lembit dibuatnya..dah la tak bleh bau ubat..sure terbalik la perut aku..hahaha,bab bau makanan okay aje semua..boleh je..cuma makan je mesti kuar balik..yg tak bleh bau adalah UBAT!!

6. Terlambat Haid

Salah satu tanda kehamilan yang paling jelas adalah terlambat datang bulan. Namun tidak semua terlambat dtg bulan tersebut diertikan sebagai kehamilan. Anda mungkin saja lambat haid karena stres, diet atau gangguan hormon. Selain itu, beberapa wanita juga mungkin mengalami pendarahan atau spotting (timbul bercak darah). Segera berjumpa doktor mengenai masalah tersebut.
**Memang la lewat 4 hari je Cik na dah pergi cek,terus positif..tapi masa tu dlm pukul 10 pagi mcm tue..doctor bagi tahu dah sebulan lebih..pasal pendarahan atau sportting mmg tak terjadi pd diri Cik na...tapi masa hamil kali kedua tahun lepas ada berlaku(nanti Cik na cerita k)dah rezeki takde :(


7. Perubahan Mood

Wanita hamil memiliki mood yang mudah berubah.Mungkin saja di satu masa, Anda merasa sangat bahagia, namun beberapa waktu kemudian Anda jadi marah pada suami hanya kerana masalah simple. Tidak perlu risau akan perubahaan mood ini karena normal. Mood berubah karena terjadinya perubahan hormon secara mendadak di tubuh Anda. Kalau Anda merasakan hal tersebut, itu terjadi karena tubuh sedang menyesuaikan diri dengan kehadiran hormon baru.
**Mood?rasa nya ada kut..rasa nak lagi manja ngan suami..rasa macam ngade-ngada pun ada..hehe,rasa nak marah tu tkde la pulak..tapi sebelum hamil mmg kuat marah..tertukar plak :P
tapi banyak nya rasa tk bleh renggang ngan en suami...hahaha
mood yg jadi pd Cik na ...manja dan sedih..kdg2 termenangis sorang2..:(
sayu je hati...kdg2 takde sbb apa pun huhu.


9. Munculnya bercak darah atau flek

Bercak darah ini muncul sebelum menstruasi yang akan datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. Bercak darah ini disebabkan oleh implantasi (implantation bleeding) atau menempelnya embrio pada dinding rahim. Munculnya bercak darah pada saat kehamilan kadang disalah artikan sebagai menstruasi.
**Bercak darah ni takde berlaku..tapi ada sesetengah orang yg akan ada tanda diatas..jgn risau..jumpa je doc terus..dia akan bg ubat penguat rahim jika perlu untuk cegah dari keguguran.

10. Kram Perut

Selain itu, keluarnya bercak darah biasanya diikuti oleh kram perut. Kram perut pada kondisi terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Dan kondisi kram perut ini, akan terus berlanjutan sampai kehamilan trimester kedua, sampai letak uterus posisinya berada ditengah dan diikuti oleh pinggul.
**Kram perut mmg ada..tapi bila Cik na dah cecah usia kandungan 3 bulan..mase belum tahu hamil,Cik na rasa sakit pinggang..ingat nak period..tunggu takde pula keluar..kram perut tu tk sekuat rs nak period,dia on off..mengeras takde pula..cuma rasa tak selesa di bahagian ari-ari.

11. Pusing dan sakit kepala (Headaches)

Gangguan pening dan sakit kepala yang sering dirasakan oleh ibu hamil diakibatkan oleh faktor fizik; rasa lelah, mual, lapar dan tekanan darah, rendah. Sedangkan penyebab emosional yaitu adanya perasaan tegang . Selain itu peningkatan pembuluh darah ke seluruh tubuh juga mungkin menyebabkan pening,jika ibu banyak bergerak.
**Sakit kepala mmg ada,tapi tak teruk bg Cik na.cuma rasa mcm swings gitue..pening mmg teruk la sikit kat bahagian bawah leher,bila berjalan lebih rasa gelap mata,ingat masa tu kurang darah..:P

12. Sembelit

Sembelit terjadi akibat peningkatan hormon progesterone. Hormon ini selain mengendurkan otot-otot rahim, juga pada otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar. Namun kelebihan dari keadaan ini adalah kerana peyerapan nutrisi yang lebih baik saat hamil.
**sebelum tahu hamil,takde pula sembelit ke apa..cuma kerap membuang tu ada,hehe..tapi diakhir-akhir hamil sampai lepas bersalin mmg teruk la... :{

13. Sering meludah (hipersalivasi)

Tanda kehamilan ini terjadi akibat pengaruh perubahan hormon estrogen, biasanya terjadi pada kehamilan trimester pertama. Keadaan ini biasanya menghilang setelah kehamilan memasuki trimester kedua
**Yang ni mcm Cik na ckp tadi la..mmg selalu sgt meludah..sbb nya air liur jadi banyak,dan pahit..rasa tak selesa dlm mulut pun jd penyebab jugak meludah ni..tapi betul tau masuk stage ke 2 dh berkurang... :)

14. Naiknya temperatur basal tubuh

Jika terjadi kehamilan atau ovulasi, maka suhu basal tubuh ibu akan meningkat. Kondisi ini akan bertahan selama terjadinya kehamilan. Kondisi ini tidak akan turun ke kondisi sebelum terjadinya ovulasi.
** Suhu badan??hahaha mmg tinggi..bila malam ngan pagi,rasa kat perut..leher,dalam badan panas semacam..nak tidur pun tak selesa,resah je..ingat demam ke apa..tapi bila cek suhu tak la tinggi mana,tapi rasa panas tu lain dr demam ..rasa panas ni mmg jd selepas 2 /3 mggu period akhir..pastu terus la smpi dh lambat due period..bg Cik na la.

15. Sakit punggung

Biasanya, Anda tidak punya masalah dengan sakit punggung. Namun kini, punggung bagian bawah terasa nyeri. Jika Anda benar hamil, gangguan ini akan terjadi hingga melahirkan kelak.
**Mmg ya..sakit nyut2 kat tulang punggung..igt sbb ddk banyak..tapi sebelum ni tak pun..Cik na rs sakit ni smpi bersalin..hurmm..takpela.

16. Ngidam atau menolak makanan tertentu

Tanpa alasan yang jelas, Anda sangat menginginkan makanan tertentu, yang sebelumnya mungkin bukan makanan favrote Anda. Atau sebaliknya, Anda tiba-tiba tak tahan dengan makanan yang selama ini jadi kegemaran Anda. 
**Ngidam,sebelum tahu hamil..Cik na nak makan sgt rendang ayam mak buat,sampai balik kg.. malam2 balik..smpi kg pagi2 buta ..igt apahal..bila dh tahu hamil..asyik suka makan pisang,kurma,satay..ibarat kalo dpt mmg pergh!! :P

17. Sensitif pada bau

Anda tak tahan pada segala macam bau, terutama aroma makanan tertentu. Sekirannya tak tahan, bau tertentu akan membuat Anda mual dan muntah!
**Ni takde pulak..alhamddullilah..boleh je masak macam biasa,cuma Cik na mmg tak boleh bau segala ubat,jadi ubat2 utk makan masa hamil Cik na tak makan,cuma beli kat farmasi yg makan sebiji je sehari tu..ubat aje la yg tak tahan bau.

18. Gejala PMS

Anda merasakan gejala PMS yang sama seperti yang Anda rasakan setiap bulan. Perut kembung, sakit pinggang, nyeri pada payudara, bahkan nafsu makan yang meningkat. Tapi,belum haid juga, ya?
**Perut mmg tak selesa,kembung,peduh ulu hati pun ada..sbb tu jadi muntah bagai..nyeri kat breast tu toksah ckp la...keras semacam..tapi masa awl hamil makan tak kuat pun..sbb mual ngan muntah je lebih.

19. Positif tes kehamilan

Hasil ujian test pack menunjukkan tanda positif! Apakah itu tandanya Anda benar-benar hamil? Belum tentu! Anda akan mendapat jawapan yang tepat, setelah pergi ke doktor untuk melakukan pemeriksaan USG.
**Positif je terus masa cek kat klinik,pastu balik beli lain kt 7E,punya la xcited..mase test kat umah..tengah/hari mase tu..cepat je naik double line merah tu,mase tu baru lewat 4 hari,biasa kalo dh positif tu mmg hamil la,kecuali ada buat iui atau makan pil hormon.

20. Ada janin yang berkembang di dalam rahim Anda

Pemeriksaan USG menunjukkan titik kecil yang bergerak-gerak di dalam kantung kehamilan?Tahniah! Jaga perkembangan si kecil hingga tiba waktunya bersalin ya,semua :P
**Masa ni Cik na tak g la scan-scan,zaman kuno lagi..hahaha..sekarang lain la..3d,4d..mase awl-awl tahu mmg positif pd alat test tu je la..bila scan pun mase checkup..dah besar 3 bulan scan,dah nampak la bentuknya..hehe
cuma dr pengalaman,if scan dlm 4 weeks kalo rezeki mmg akan nmpk satu bulatan,dan dalam dia ad dot kecil..itu tanda nya hamil la..tapi kdg2 ada juga yg tak nampak..so baik buat scan 6 weeks keats..jadi mcm mna??ada tak yang serupa ngan tanda2 Cik na??kalo ada insyaallah ada la rezeki tu..banyakkan berdoa ya..tahniah semua yg bergelar ibu nanti!!

#nanti kak na akan ceritakan pengalaman semasa kehamilan 1st
#pengalaman keguguran/tanda keguguran

Terima kasih semua yg sudi singgah ke blog Cik nana.
#Bacaan untuk yg dah Diijabkabul sahaja wink2!! :p


133 ulasan:

  1. Tulisan yang sangat bagus, semestinya tanda-tanda awal kehamilan sudah diketahui sejak awal bagi calon ibu. Sebab kebanyakan ibu hamil baru menyadari kehamilannya ketika telah memamsuki kehamilan bulan ke-3. Jadi dengan kita tahu tanda-tandanya kita dapat menjaga pola hidup yang sehat supaya bumil dan janin sehat wal'afiat.

    BalasPadam
  2. terima kasih kerana singgah diblog saya..semoga bermanfaat buat semua.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam nak tanya.. Saya cucuk perancang lepas bersalin hari tu Lepas cucuk n then period . Tp skrg da lewat xperiod.. Tp sy rse perut mcm kram.. Rse letih kerap lapar . Berkemungkinan ke sy bole mgndung jgk walaupun injection

      Padam
  3. Penjelasan yg sangat baik..sy skrg ni ada jugak rasa mcm yg cik na share tu..tp masih awal..sebab selepas haid terakhir tu,da start sakit payudara ni..sampai la ke hari ini..muntah tu ade jugak selepas mkn sahur mesti muntah,dah dua ari da cam ni..panas badan ni pn da start da dua hari..pening,mengantuk,lelah semua ade..tp sy xnak la dl xcited sgt sebab da selalu sgt cek tp last minute,huhu..negatif..sy harap kali ini sangkut la..Semoga Allah kabulkan doa sy..Cik Na tlg doakn sy dan suami supaya di bulan Ramadan ni dpt baby ye..Aaminn...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalo panas tu x stop smpi nk dekat delay ada lah tu..hehe
      insyaallah di bulan yg penuh barakah ni..sy doakan hajat cik dan suami diamakbulkan..xcited nya..hehehe☺️

      Padam
    2. Aaminn..sy pn htp sgt nak pregnant tahun ni..mak mentua dok ckp sy ni mandul..nak srh suami sy kawin lg 1 la..kekadang nangis gak sy..smpi sy da cek drh,cek sperm suami..semua xde mslh..sy dgn suami pn xda mslh..doktr smpi bg sy mkn clomid 50mg..tgk la bln ni kalo xde dtg lg..hmm..sy hrp sgt ade denyutan jantung dlm rahim sy ni..cik na tlg doakan sy dlm setiap sujud cik na ye..Allah saje yg dpt bls budi ci na..

      Padam
    3. @nyen yen..sabarla..maybe rezeki belum ada..dan mungkin Allah nak beri yg terbaik utk cik..lagipun dh check kan xde problem..banyak kan doa..supaya cepat dpt zuriat..dikekalkan jodoh..dan jgn stress2..stress mmg x baik utk nak cuba hamil..jadi sy doakan cik dan suami akan dikurniakan zuriat yg sgt comel dan soleh/solehah..sabar ..kadang allah nk beri yg terbaik..dia duga kita dlu..cik fikir kan kualiti anak bukan kuantiti..sama2 kita berdoa di bulan yg penuh mulia ni..insyallah ya..jgn sedih2☺️

      Padam
  4. Assalammualaikum nk tnya bg y period xteratur brapa lama tempoh haid tak dtg nk tw hamil ke x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam...period tak teratur tu disebabkan apa ya?ada ambil perancang atau ada masalah dalaman mcm pcos atau hormon?atau semulajadi?okay..biasanya kalau period tak teratur jika hamil..akan ada tanda2 kehamilan..kena selalu check setiap bulan la utk pastikan...nt tau2 baby dh besar dlm perut mommy..hehe...boleh tahu sbb apa period tak teratur?

      Padam
  5. Sy xde la plk ambk ubt perancng..last bulan 12 sy cek negatif at klinik pstu..bulan stu cek sndri dua line stu smar2..smpai skng period xdtg lg nk cek tkot kecewa sy risau period tak teratur je..rsa tanda hamil tu ad skit pinggang kram perut nk munth..ngtok..cpt pnt.. Rasa lenguh pinggang ..Ubat ubatan sy xpnh ambk..terima kasih yea jawab soalan sy..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bulan satu chek ada 2 line samar2?mean mase tu maybe hormon blum tinggi..beter cik buat test semula..sbb org yg pregnant je mmg akan naik 2 line...sbb dh ada tanda-tanda pregnant...semua tanda2 yg cik cakap tu tanda2 pregnant tue...buat la test segera ya.

      Padam
    2. Klu perkahwinan bru 25hari boleh hamil ka sis.. sbb kwan saya pening2 muntah n sakit di rahim

      Padam
  6. Assalamualaikum kaq na,nak tanya sikit nie,pada 27/2/2018 sy ad rasa loya nak termuntah,lembek lutut bila berdiri sbb skit kpla terasa mcm sy baru lepas berpusing. . Then 4/3/2018 sy persan tngok kaki sy bengkak (sembab,bila tekan tengelam kedlam) then lepas dari hari tOo badan sy mulai panas campur sakit kepla pening2 lalat. . Smpai skrg da nk msuk 4 minggu da badan terasa panas+sakit kpala. . Tiap2 mlm terasa nk terkencing jea sejak2 nie knpe erkk??

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam,maybe ada masalah berkenaan kesihatan lain rasa saya..lebih baik jgn dibiarkan...ada buat medical checkup?sy sarankan lebih baik segera ke hospital utk lebih details

      Padam
    2. Tu simstom enyakit kencing manis puan.. Sudah cek hospital ka?

      Padam
  7. Assalamualaikum kak na,sy nk tnya..klu perut rsa sakit mcm senggugut,jantung laju,pening on off, panas bdan xtentu(siang,mlm),pinggang dan peha ngilu, puting rsa ngilu tp msh boleh disentuh, rasa malas..ni tnda2 ke?sbp baru cek pagi td -ve

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. waalaikumsalam,tanda2 tu mmg ada juga tanda2 mengandung..mcm perut sakit nk sengugut tu..bezanya tk sekuat cram nk period..jantung laju..pening on off mmg salah satu tanda preggy..panas badan biasanya malam,tengah malam,dan pagi..boleh try cek suhu setiap pagi masa yg sama..bab pinggang tu dia effect tk sekuat period..puting rasa nyilu boleh jd tanda preggy atau tanda nk period juga..last period bila?boleh cek lagi 2 minggu nanti..nt ada kaba baik share ye..in sha allah

      Padam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum kak na... Sy nk tye.. Sy baru bernikah pd 16/3/18 .. Lps 2minggu sy nikah..sy priod dlm mase yg sama sy cirit birit....kemudian cirit birit saya dh ok.. Tp priod sy cuma 3 hari.. Lps tu seminggu dri tu sy rase prt sy lain mcm je..rase senak.. Penafasan pon rase xstabil mcm sesak nafassakit ulu hati pon yea.. Tp xkuat sgt. Dri hari first smpai skrg pkara yg sama berlaku..kdg rase kembung perut.. Kdg rase sakit.. Kt sekitar ari ari.. Kdg kat area prut Pingang pon sentiase sakit..mual on/off pening kple pon on / off .. Sy nk check upt sy tkot ngatif n mmgharap.. Husb pon ade suruh cek..sbb die kata mcm ade tanda tanda prgenent.. Sy nk tunggu next priod..dtg ke x je ni.. Adakah sy prgnent?Tanda2 mcm bercak darah sy takda.. Tanda2 breast sakit pon sy takde.. Skrg ni yg seksa sembelit...2 hari sekli baru buang.. Sgt2 terseksa.. Sblum nikah pembuagan sy normal...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam,terima kasih sudi singgah blog..lama juga tk buat blog baru..sbb baru bersalin 11mac baru ni..maaf ya..
      last period bila?biasa period mmg regular?dan jangka masa period?banyak tak period yg kuar mse 3 hari tu?jika sikit..atau cm sporting je..tu tanda2 awal preggy..sbb baby baru nk menempel..ada juga yg jd cirit birit diawal kehamilan..sbb perubahan hormon..mcm sy sendiri pun jd..dpt gastrik,ulser perut yg teruk ,kembung yg kronik..juga cirit birit..smpi kena ward in..ya pernafasan jd tk brapa okay sbb gas dh halang utk nafas secara baik..biasa kat ari2 tu dia tak sakit mcm nk period..rs tak selesa je..dan mmg on off sahaja..sakit breast dan kuar sporting tu sy pun x alaminya..jika cik rasa cik mungkin hamil..sbb ada tanda2 diatas..boleh cek semula selepas 2 minggu..atau tunggu nxt period tgk ada ke tak..jika tiada..boleh cek seawal 3 hari atau 7 hari bergantung pd sensitif alat test..mcm clear blue lewat sehari dh boleh test..mmg tepat..tapi seeloknya test waktu pagi pd urine yg pertama..buang dlu sikit hold dan baru ambil urine tu buat test..bab sembelit tu banyakkan makan makanan semulajadi yg ada mengandungi fiber..in sha allah..mudahan ada rezeki buat cik athirah☺️

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam

    3. Wahh yeke.. Tahniahh dapat baby..boy ke girl.. Hehehe.. Hari2 on block kak na.. Nk tgok kak na balas ke idok.. 🤣
      Last priod yg sy ckp tu (3hari) 30/3-1hb 4 ritu.. Sblom yg ni sy dtg 28/2-4/3 sebeblum sy nikah 16/3 ritu..n trikh sy mmg tepat pd hari yg sy priod 3hari tu..just lewat 1 hari mcm tu...
      Priod yg dtg 3 hari tu xsebnyk priod biase.. Biase priod sy 5-6 hari.. Kalau mcm sikit n soppting tu mcm mana kak ana? Die titik titik je eah?
      Tp priod yg 3hari tu,, die xde kluar ketulan yg biase kita kluar mase priod normal tu...
      Lps tu sblm sy priod 3hari..sy mmg kene cirit birit 5 hari sblom tu.. Saya sorg je dlm rumah tu kene .. Yg lain ok..
      Lps tu sy nye breast kn.. Kdg2 die rase sakit kt dalm.. Bukn mcm kt puting tu.. Die mcm rase cocok2 tp on/off ...
      Mlm pon sy rase dedar je bdn.. Pns je sampai adik tegur.. Nk demam ke..
      Bgun pagi pon sama.. Mcm tu.. Tp on off gakk..
      Sy xsure hamil or x.. Sbb sy pk sy dh priod sblm benda ni jadi.. Lps je sy priod 3 hari tu.. Sy trus rase sakit2 ni.. N sy xbersama suami smpai sorg.. Sbb suami kerja luar 3bulan...
      Kdg2 prut sy rase pedih kat bawah tulang rusuk... Sy nk g klinik pon penyakit ni sy sndri xboleh nk kesan.. Prut sy sentiase tak selesa.. Dh 2minggu lps dri priod 3 hari tu ..Sbb bnyk sgt on/off die , sy ingt nk buat ujian test.. Sy nk try test urine . Tp sy ingt nk tunggu 28/4 ni smpai 3-4 hari baru buat.. Tkot kalau cek awai mcm mengharap hehehe.,, tp suami ade ckp..die rase mcm pregnent.. Sy ckp jgn mngharap.. Tkot sakit biase.......

      Terima kasih kak na.. Sudi balas pertanyaan sy.. 😘

      Padam
    4. Alhamdullilah Baby Boy..penantian anak ke2 selepas 10 tahun dimakbulkan...spoting tu macam tanda awal nak period..atau tanda last period..ada juga yg keluar setitik dua darah tapi warna lembut(pink)bukan darah hitam@merah..tapi sekali tu je la keluar..spoting itu ..sakit breast tu dia mcm rasa penuh lebih besar dan lembut(tak keras mcm mse period)dan bila sentuh puting tu mmg sakit sgt2..tapi anak first je kakna kena..anak nbr 2 ni tak sakit pun ..hehe..kata last period 30/3?jadi sepatutnya dh nak period dh kan atau dh period skrg?kalau tak period dlm seminggu lagi boleh la test..apa2 pun in sha allah satu hari akan ada zuriat dlm rahim thirah..kak na doakan dimakbul oleh alla utk adik dan suami☺️

      Padam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  12. saya plak dah delay 3hari, tpi tkot mgharap, tapi sakit tulang buntot mmg saya rase,sbb sblm nie tak penah pun rase sakit tulang buntot, walupn sya naaik moto jauh2, tpi kali nie g office naik motor pn sya dah sakit buntot sgt2.tapi mase first xdtg cik P,saya dah test UPT, xnmpk apa2. Adakah saya akan mgandung ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. haii miss jaja..tq singgah blog kakna..dh delay 3 hari??skrg masih delay ke?kalau nak surekan semula..test selepas seminggu atau 2 minggu..mmg tanda2 pregnant kalau sakit buntot tu..ddk tak kena..baring tak kena🤭
      biasa pertama kali check tk positif kadang bukan sbb tak pregnant ada 2 kemungkinan kat ctue..satu sbb hormon belum tinggi..dan satu maybe tk pregnant la..nk test lebih baik tggu seminggu atau test urine pertama masa bangun pagi2..dan cari alat test yg sensitif pada urine kita tu..pagi sensitif lagi cepat dpt tahu..cth nya clear blue,seawal 1 hari delay period,☺️

      Padam
  13. Salam.. sya kawin 16/3/18 dan sya period 23/3/18.. saya dah delay 5 hari skrg.. seminggu sblum due mmg period cramp tue ada.. pastu kuat mkn n mnta mcm2.. period saya x teratur.. 28-35 days.. yg dkt2 nak due.. nafsu mkn makin bertmbh.. law x mkn, rasa nak gastrik padahal setiap 3 jam mkn.. rasa kentut je.. cramp tue masi ada.. air liur mcm bnyk.. saya jenis x pndai sendawa.. slalunya sya akn paksa sendawa.. tp lately, mcm mual.. xtawla mual ke angin, tp bkn kebiasaan sya.. pastu yg dah due, sya kluar jenjalan, bru jejak mall, dah pening, x slesa, n lelah.. smpai rumah trus pening naik ke kepala trus muntah.. muntah abis.. dan saya juga ada keputihan masa due period tue.. sblm ne x pnah bgitu bnyk.. n sya mcm ada bercak warna coklat tp sya lupa bila.. mybe 2 mggu sblm due.. dan sya ada test upt.. dan buat saya confuse, upt tue ada yg 2 line samar, n ada yg 1 line je.. confuse.. huhu skrg pun sya bru mkn jam 9 td, jam 11 dah mcm org sehari x mkn huhu.. walau sya mmg kuat mkn, kuat mkn yg ne lain skit huhu husb saya pun perasan lately sya mmta mcm2 n kuat mkn huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam..tq singgah blog ni..☺️
      owh dh delay 5 hari ke..upt dpt 2 result yg berbeza?biasa jadi cm tu sbb nya hormon hcg blum kuat lagi..mungkin first test ad samar2..sbb nya hormones hcg tinggi mse tu..then second hormone hcg rendah time tu..atau false pregnant symptoms...tanda2 lapar.. nk makan,mual,muntah,sakit kepala tu mmg tanda2 hamil..tapi boleh jd tanda2 nak period juga..tapi biasanya tanda2 tu akan lebih agresif lagi jika tanda2 tu tanda hamil..nt boleh test semula selepas 2 minggu delay ya..harap ada khabar baik nt...in sha allah

      Padam
    2. satu lagi..doctor and nurse pernah ckp..jika ada 2 line walaupun samar2..mean mmg pregnant la..sbb perempuan tak hamil dia xde hormon hcg yg bleh cetus alat ujian kehamilan..jarang berlaku dimana false alarm tu..so doa banyak2☺️

      Padam
    3. Every pagi nak bgn, rasa cramp tue mmg ada.. dia on off.. slalu masa bgn pagi dgn rasa x slesa kat blkang.. Mmg rasa lain sgt bdn ne lately.. beza dgn tnda pms.. emosi jgn ckp.. mudah menangis lg2 x dpt apa yg kta nak.. benda yg jrg nak mkn, rasa nak mkn tue je.. ooo okay.. sya ada beli clear blue digital, tp x test lg pkai tue sbb tkt result -.. so try test pkai yg biasa dlu.. tegaskan diri cuma perubahan hormon tp mkin tegaskan, sakit ini la.. sakit itulaa.. n sya jnis susah skit.. lagi2 kalau dah part muntah, kecuali time saya demam panas n CB jew.. Amin.. doakan saya yaaa😍

      Padam
    4. cramp tu dia tk kuat cm period kan..nyilu2 gtue je..mmg kalau betul pregnant emosi lebih..jgn ckp la..hehe..tapi kena kawal juga..kesian kat baby..apa2 ibu dia rs baby akan rasa..tk bagus utk perkembangan baby..owh dh beli clear blue..biasa clear blue mmg tepat..boleh test bila2 masa..tapi kalau nk tepat atau hormon hcg tinggi masa pagi..urine pertama tu..rasanya dh boleh test kut..sbb dh nk delay seminggu kan😍xcited nye☺️

      Padam
    5. Aah x kuat.. on off.. kira badan mmg x slesa la.. ooo okay.. kna kontrol emosi la kan.. 🤣🤣 okay tq for advice.. hehe nnti law ada result insyallah kongsi ngan akak heehe

      Padam
  14. Assalam kak Na..nice sharing from your blog😘 actually sy dah 2 minggu lewat period...sblm ni haid sy mmg teratur...plg lama lwt pun 6 hari..yg pasti sy mmg period tiap2 bln..x pernah missed.. masa hari ke-9 sy cuba buat UPT pada jam 7.00 mlm tp keputusannya -ve... sy fikirkan maybe sy lwt period..tp sehingga sekarang sy belum period..nk cek takut kecewa lagi..cuma tanda2 seperti sembelit, demam, panas badan & cepat penat mmg ada.. jd adakah itu tanda hamil? Ada kwn2 yg kata tunggu sebulan utk test UPT.. kerana ada kwn sy yg lwt period hampir 2 mggu..bila cek -ve..slps 1 bln x period..dia cek +ve pula..adakah sy perlu tunggu utk 1 bulan?

    BalasPadam
  15. Saya juga ada rasa cramp di bahagian perut bawah... tp kejap2 je..kdg2 mencucuk2....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai Nurul,thanks sudi baca blog..lama dh tk update new story ni..hehe banyak info nk share☺️
      okay,if dh lewat 2mggu biasanya test upt dh nampak..nurul dh test pd hari ke9 but negatifkan..lain org lain hasilnya..ada yg hormon hcg masih rendah utk detect..atau gangguan hormon sbb lewat period tu..tanda2 tu mcm hamil tu kdg mirip juga tanda2 nak period atau sbb terjadinya gangguan hormon..tapi bg saya,boleh test setiap seminggu utk kebaikkan bersama,jika benar hamil boleh jaga dgn baik,pastu perasaan nurul pun lega bila ad keputusan kan..jd buat masa skrg..jaga pemakanan,folid acid jgn tggl,banyak kan rest,pastu fikir positif,dan kna nk ingatkan..selagi kita ada rahim,pasti ada peluang utk hamil,usaha doa dan tawakkal ya,in sha allah ada khabar baik nanti..apa2 share ye

      Padam
  16. Assalam kak na. Saya sejak 2 menjak nie cepat marah dan mudah nangis. Benda kecik pon boleh nangis. Perut kembung jangan cakap la.. Selalu.. Pastu tengah malam lapar.. Sekarang nie badan lemah je mudah letih,pastu bile duduk lama sikit rasa sakit kat tulang tungging. 2 hari lepas saya ade buat test naik 2 line tapi 1 samar2. Tapi takot jugak tak mengandung sebab period tak teratur dan keputihan teruk sebelom nie..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..maaf sbb tak sempat nak reply...dah lama tinggal blog..sbb dh ada baby..tanda2 tu mmg ada masa sy preggy dlu..dan biasa nya if dh ada 2 line samar2 tu in sha allah hamil..jadi skrg hamil ke tak?

      Padam
  17. Assalamualaikum cik na. Sy sblm period, sy ad rasa kram kt perut dan kerap kncing. Nyeri kt punggung pun ada. Cuma sy tak fikir yg sy pregnat plus pula acik urut ckp sy nye rahim jatuh sikit. Tp skg lewat dah 4 hari. Kram msih ada lagi. Dgn tnda2 yg cikna share pun ada juga. Cume sy kompius. Klu btul rahim sy jatuh (tp dah naikkan) ada effct period tak datang ke? Tq cik na.

    BalasPadam
  18. Selamat mlm cik Na..sya sblm ni period setiap bulan...bulan lepas period 7.6.18..4hari seblm nak datang period ni tba2 ada kluar mcm period...tpi skit sngt..lwat 1hari sya ada cek tpi result -ve..breast 1mgu ni mmg rasa mcm berisi skit...tpi xda plak rasa pning, dmam,skit pnggng..cuma skrng ni skit bhgian bawa perut mcm nak period...adakah sya mgandung tau priod nak dtng?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam..maaf baru berkesempatan nak
      reply...if before 4 hari tu ad tanda2..tapi tak banyak cm sportin2 je..in sha allah boleh jd tanda hamil..dan ada kemungkinan juga sbb proses penempelan..breast boleh jd sakit nk period atau nak hamil..tanda2 ni boleh jd ada 2
      kemungkinan...satu hamil,.satu gangguan hormon..period terlambat sedikit..in sha allah..ada rezeki..

      Padam
  19. hye sis...
    sy nie dah setahun lebih kahwin(31.12.2016), time 4.1.17 tu sy period smpai seminggu,lpas tu...dlm 2bulan lebih lah sy x period.sy ada cek upt and it is +ve.tapi 21.4.17 tiba² ada turun drh,around 20 days gitu(ni yg wat sy t'tnya² "gugurkah"),sampai lah bulan 9.17. Okt -Dec tue sy x period.then Jan-april tue sy period cam biasa.last sy period tue 9.5.18,tp kan sis...minggu lalu sy cek upt it is -ve.hari ni sy cek it is +ve.tp tu nurse sruh dtg blik hari isnin.sy x tau lah tu baby ka or cyst,sbab dr pernah scan and dia ckp ada cyst around 3 cm gitu(21.4.18).tp time 26.6.18 dr lain scan dia ckp xda cyst,rahim sy ok just tiub fallopio bengkak.
    kebelakangan ni, simptom² yg sis ckp tu sy alami even bukan semua.sbb sy muntah cuma 2x tp,mual² tue slalu.yg lain tue...ya.
    am I preggy?or cyst?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hye ayu...maaf lambat reply..ada baby skrg..x sempat buka blog..sorry sgt2...
      okay yg pertama bila dh + dan ttbe turun darah dalam tempoh yg lama mcm 20 hari tu mean keguguran telah berlaku...okay skrg check +?jika check + keberangkalian hamil tu tinggi...sbb jika hamil sahaja bila test akan naik 2 line...jika sbb sakit lain tidak akan naik line tu..sbb hormon hcg tiada jika tak berlakunya penempelan baby tu..so skrg cm mna hamil atau tak?harap ada rezeki ayu.

      Padam
  20. Salam kak na . Sy dah 11 bln kahwin , dan masih x de rezeki untuk pregnant lg . Sekarang ni , sy mengalami sakit perut , senak macam tu . Pastu sakit punggung . Kalau breat tu , pernah jgk rasa brdenyut denyut . Bila tidur , tengah malam . Badan sy sangat pns . Susah nak tidur . Mcm org demam . Sakit kepala tu ade jgk . Kdg2 rse macam nk period kadang2 x .tarikh period 26 hb . Adakah sy mngandung kak na ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam,maaf lambat reply..skrg ada baby...tanda2 yg sis alami tu ada dua kemungkinan,samaada nak period atau hamil.Sbb kakna pun dlu ada tanda2 cm tu..cuba check suhu badan tiap pagi waktu yg sama..jika makin meningkat kemungkinan hamil tu tinggi..skrg dh ada jawapan ke?

      Padam
  21. Salam kak na . Sy dah 11 bln kahwin , dan masih x de rezeki untuk pregnant lg . Sekarang ni , sy mengalami sakit perut , senak macam tu . Pastu sakit punggung . Kalau breat tu , pernah jgk rasa brdenyut denyut . Bila tidur , tengah malam . Badan sy sangat pns . Susah nak tidur . Mcm org demam . Sakit kepala tu ade jgk . Kdg2 rse macam nk period kadang2 x .tarikh period 26 hb . Adakah sy mngandung kak na ?

    BalasPadam
  22. Salam sis..baru2 ni saye baru lpas period selang lpas tu saye subur..hari ke 15 ade tompok2 coklat n than sampai la ke petang still same tompok nye..esok hari nye bahagian pungung saye rase mcm nak buang air besar pastu bahagian ari2 saye sengal2 adakah itu tanda2 pregy ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam...selepas hari ke 15..jika ada tanda2 mcm tu maybe dh berlaku nya persenyawaan...dan tunggu la sampai hari sepatutnya dtg period tu..jika lewat 3-7 hari buat la test..nt share ya.sy doakan ada rezeki.

      Padam
  23. Assalammualaikum sis.. tq perkongsiannya semua yg sis tulis Sy dh rasa Cuma kena bersabar dulu sampai lepas due period Sy 16/8 ni sis doakan Sy ye.. 😘

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikummussalam...mcm mna skrg...dh ada rezeki ke belum?😃

      Padam
  24. Assalamualaikum sis sye ade rasa nyeri pada payudara nyeri pada punggung skit pinggang sakit blkng pning2 mulut rasa payau(tawar)krap tln air liur sbb bnyk sngt..ltih sngt2 lelah lesu ja bdn ni..bila berdiri lama kaki kbas kjang...krap kncing..bdn berpeluh sdngkn dok dlm aircond..dh 4 hri demam..selsema..adakah sye pregnant?mohon pnjelasan ..trima ksih ☺️

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikummussalam...tanda tanda preggy mmg ada yg mcm tu...bila hormon dlm badan tinggi...mmg badan akan panas..cuba check suhu badan setiap pagi..tgk makin naik ke tak...so skrg dh ad rezeki ke?in sha allah..akan diberi zuriat yg comel2 nanti.

      Padam
  25. Salam kak...maaf gangu...farah nk bertanyalh hari tu farah ada buat scan...doktor scan ckp ada titik kecil dalam rahim tapi tests negatif...sekarang ni breast jadi bengkak n bila nk tunduk ambik barang perut rasa penuh nk tunduk ambik brg pom susah..bila tunduk jer perut jadi sakit macam trtindih sesuatu..sbb hari tu mual2 n muntah hanya dtg 1 bulan jer.perut mkin membesar...bila test negatif...mula2 jer naik 2 line samar...1 terang 1 samar...knp jdi mcm tu ye...n kdg2 kepala sakit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...doc ckp apa sal dot dlm rahim tu?sbb breast bengkak boleh jd sbb nk period atau mmg hamil..lepas tu kalau dh pernah test ada 2 line walaupun samar..biasanya mmg hamil..sbb org yg tak hamil dia tak hasilkan hormon hcg..jd mmg tak akan naik 2 line..maybe samar tu sbb hormon belum kuat lagi..cuba lagi seminggu jika haid belum ada..in sha allah..moga diberi rezeki zuriat yg sihat & comel buat sis☺️

      Padam
  26. Assalamualaikum.. Maaf sy bertanya.. Sy dah lewat period masuk harini 8 hari.. Tanda tanda semua ada .. Smlm cek upt .. Negetif.. Tapi husb ckp maybe cek salah time.. Sy cek lepas asar dan air urine tak pekat .. Skrg masih rasa gejala hamil.. Patut ke sy cek esok subuh .. Atau tunggu cukup lewat period ckop 2 minggu.. Please sy tgh keliru 😭

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam...biasanya jika dh 8 hari bila2 aje dh boleh test..sbb hormon hcg dh makin tinggi..tapi jika nak lebih tepat..test la pada pagi diwaktu bangun tidur dh urine yg pertama,sis keluarkan sikit dlu..hold dan ambik urine lepas tu test..atau tunggu la ckup 2 minggu lewat period baru test semula..kdg2 alat test hamil ni tak sama ..ada yg dpt test hr pertama lewat ada yg seminggu ada juga yg 3 hari sebelum period dtg pun ada.Cuba guna clear blue 🤗

      Padam
    2. Sy juga ada masalah yg sma.. Skrg spttnya 4hari kitaran haid sy. So bermakna dh masuk 3 bulan sy xdtg period. Hari pertama period sy check UPT masih juga negetif. Tp skrg sy mengalami sakit punggung, perubahan d payudara rasa nyeri dan membesar.brp ari yg lepas puting sakit2 bila d sentuh. Bwh perut rasa sakit2 dan bila buang air besar cair2. Apakah sy hamil?

      Padam
  27. Assalammualaikum kak..nk tanya..sy da lewat datang bulan da 12 hari..cek upt negatif..kadang2 tanda2 mcm akk ckp tue ada..skg ni sy tengah demam...bln lpas sy dtg bulan pd awl bulan..lepas 3 hari macam tue ada tompokan darah tapi kaler merah gelap tak banyak sikit shja..berlaku dlm 3 hari..lepas tue takde..pastu sy mula skt pinggang..skt belakang smua tue..adakah sy hamil? Sebab da cek tp negatif..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam...demam boleh jd tanda2 pregnancy juga..tapi kdg2 boleh jd sbb hormon @ mumgkin mmg badan demam waktu ni.Kalau nak check suhu..better buat di awal pagi..waktu yg sama..tgk makin naik ke tak..sbb bila preggy suhu badan akan tinggi waktu pagi.Biasa period mmg 3 hari ke?kalau sporting atau darah hamil(penempelan telur)dia warna pink2 @ coklat yg mcm mula2 nak period tu..sedikit sahaja...sakit pinggang...belakang...ada 2 kemungkinan..samada hamil..atau juga nak period..kdg gangguan hormon pun boleh terjadi nya gejala mcm ni...okay...nt cuba try lagi buat upt pada 3 hari @ lagi seminggu..buat waktu pagi first urine ya!!masa tu jika hamil..kandungan hcg sgt2 tinggi.
      apa2 Kakna doakan maya akan dikurniakan baby yg comel2 nanti..semoga doa akk dimakbulkan oleh allah😽

      Padam
  28. Salam kak ana...sy dah kwhin 7blan...Last period sy 24/8-29/8..lpas smngu sy abis priod. .sy rse breast sy mnyocok2 ..n prut sy rse skit mcm nk sggugt. Tp rse skit tu tak kuat..skrang nie breast sy skit mcm nk period tp tak menegang..rse lmbut dan mcm makin bsar..bwh prut sy sering rse menegang...lpas tu..sy pdih ulu hati,pdih yg amt. Mcm tak mkn wlhal bru lpas makan..sy jugak rse mcm skar nk bernfas mcm nfas trskat..pg2 stiap kali sy gsok gg air liur sy pkt dan kerap meludah dan rse loya...dan sy jugak rse pning2..tkak sy skang nie rse prit..mcm nk slsema..apa pndapt kak ana..tu tnda2 sy hamil ke atau sy kene jumpa dktor..thanks kak ana

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam maaf..ada baby yang makin membesar ni masa nak On bLog agak kekangan sikit...cuba share simptom baru tq.😉

      Padam
  29. Saya dah lewat dtg period 6hari. Puting susu asyik sakit je takboleh nak pakai bra. Pakai baju pun slow2 je sebab sakit bila tergeser. Pagi tadi nak mandi ada darah kat celah peha ingat period. Pakailah pad. Tapi takde darh pun. Mengandung ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam maaf..ada baby yang makin membesar ni masa nak On bLog agak kekangan sikit...cuba share simptom baru tq.😉

      Padam
  30. Salam kak na , sy dh berkahwin 6bulan mcm tu , pernah ad tnda2 mcm kak na ckp tu tp still result negetif, pernah priod kuar wrna coklat2 tp 2hari sahaja lpas tu trus xad, dan bulan kedua priod seperti biasa, bulan ketiga sblum priod simptom yg sy dpt puting sensitif, pastu tu period 2hri kua coklat2, hri yg ketiga xad langsung lpas tu hri keempat dtg balik yg coklat2 tu tp sebaris je, hari yg ke 5bru period abis. jdi last period sy 26.9.2018, sy skrg follow app kesuburan dkat nfon je ,, moga bulan depan dpt berita gmbira lah ,, tolong doakan miza ye kak na :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam maaf..ada baby yang makin membesar ni masa nak On bLog agak kekangan sikit...cuba share simptom baru tq.😉
      Dan Kna doakan sudah ada bereits gembira 😘

      Padam
  31. Hi kak na , saya mencuba nasib nak share jgk apa yg saya rasa . saya dh delay period 8hari , tapi last month saya pegi klinik sbb saya punya peranakan sakit . and doc buat ultrasound ttbe doc kata ada kantung , kecik nak jadik mcm tak jadik kata doc . Tp bila check upt -ve hampeh sgt �� Tanda mcm perut cram , ari-ari sakit , pening2 , bdn ttbe panas ttbe ok . Pinggang sakit , semua rasa tu on off . Kdg2 rse mual2 . Keputihan saya banyak �� Dh nak dkt 2 minggu saya rse mcm gini . Perut kembung jgn cakap , Adakah ni di kata saya hamil ? ��

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi 👋 nabil..biasanya jika dh scan ada kantung kemungkinan boleh jd hamil la...dan kemungkinan boleh jd kantung tu x menjadi jugak...tapi tanda2 yg ada tu mmg mcm tanda hamil...cuba cek suhu badan setiap pagi pada waktu yg sama..tgk ada peningkatan tak...keputihan tu if putih mc cream tu ada peratusan utk hamil tinggi..boleh check semula lagi 3-7 hari..apa2 pun Kna doakan semoga ada berita gembira😘

      Padam
  32. Keputihan tu jernih , kdg2 sampai satu hari 2,3 kali tukar seluar dalam. Sbb kerap ke toilet and keputihan tu jadi seluar dlm basah. hahaha. Tq kak na , hope ada berita gembira utk saya and semuaaaa nyeeee . Goodluck ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. in sha allah ada la rezeki nanti..lambat cepat je..sabar+doa 🤲🏻..akk doakan☺️

      Padam
  33. Saya ada pcos overweight n dh 3 bulan x period... Start makan provera 2 hari dah nk bagi period turun.. Saja2 pula rasa nk check pregnancy test sbb ad lgi satu kat rumah so niat nk habiskan test strip ni..not expecting anything, Tup2 ada 2 line, gosh mcm x percaya, tpi second line tu samar2 ja..tpi memang 2 line! Jumpa doctr doc ckp positive tapi masih awal.. Mungkin dlm 5-6 minggu doctr agak. So 2 minggu lgi doc kata saya kna buat scan..bab tanda pregnancy saya memang x da.. Cuma sakit payudara sahaja,sakit sampai nk tidur pun kena hati2 takut tertindih. Yg tanda2lain x ada la pulak... Lain org lain gayanya mungkin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. in sha allah if dh naik 2 tanda yg jelas tu mmg pregnant..biasnya jika fake result dia x jelas dua2..maybe gangguan ubat/hormon...kalau jelas it’s okay..don’t worry..ada rezeki tu...org x hamil mmg x akan naik 2 line tu😉

      Padam
  34. Hai..sy nk tny ,bru2 nh sy ad period tp kuar drh smpai 3 hri je..selalu sy priod 7-8 hri ..lpas tu dh xkuar drh ..sy pn rse selalu sendawa n buang angin,perut rse memulas2 n rsa full..tp breast sy xde rse sakit ,cme rse berat n full..sy ad cek upt tp negative..adkah sy ad tnde2 hamil jgk mcm tu ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hai...if darah yg keluar tu mmg fresh blood mmg period la tu..cuma dia kuar tak lama dr biasa...jika mcm spotting(coklat/darah pink) sedikit/secalit2 on Off je..itu baru tanda penempelan/hamil...tapi takpe...nt boleh check semula selepas 7 hari...sbb tanda2 yg siti alami tu ada 2 kemungkinan juga..hamil/gangguan hormon..jd..nt siti test semula..apa2 kak na doakan..siti akan hamil secepat mungkin 😉

      Padam
  35. Assalamualaikum kak
    Nak tanya boleh tak
    Hari ini 20hn (selepas waktu ovulasi).. sy ada 11hari due sblm period akan dtg...

    Harini juga period sy mcm cramp , kt ari2 mcm myucuk2 je.. breast tegang sikit dan kerap kencing. Agak2 tanda apa yaa...sbb awal lg nk due sengugut...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam...itu boleh jd tanda penempelan..atau hormon...nt jika period dh lewat boleh test la dlm 3-7 hari if lewat period ya.
      Atau boleh beli clear blue digital..boleh test sehari sblm due period 😉

      Padam
  36. Assalamualaikum akak..sye dgn suami pjj..jmpe dlm 1,2bln skli..biasenya slps period,adkah kbrgkalian utk pregn sgt
    tipis sbb skrg sye lwt period bru 2hri,xberani xcheck tkut hampa lg..hehe..cume skrg mmg xblh bau tumisan kt dpur,sye plak sring demam mlm..sis doakn kmi ya..hrp rezki tuhan itu ade tuk kmi..tqsm

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikummussalam..maaf lambat reply..walaupun jumpa 1/2 bulan sekali,it’s okay...lepas period ok la...nak2 if terkena time subur...dh lewat ya...kalau ikut dr date ni dh lewat lebih 10 hari dh ni...dh wat test ke belum?ya mesti..akk doakan kamu berdua dia kurniakan cahaya mata yg sgt sempurna

      Padam
  37. Salam sy nak tanya sy period mmg tak teratur sy nikah 18hb3 pastu bulan 4 sy di sahkan mengandung .. tapi kandungan tak lama 8week sy gugur skrg tgh ikthiar tapi masih belum ada rezeki
    Tapi perut ada rasa mcm mengeras dan bila mlm je lapar dah berapa kali check upt still -ve

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...alhamdullilah juga sbb period tak teratur boleh hamil dgn cepat,dan sabar in sha allah ada rezeki lain nanti sbb dah pernah hamil,mesti akan ada rezeki nt ...teruskan usaha ya.Cuba check semula selepas 7 hari lewat datang haid.Akk doa akan dikurniakan cahaya mata dgn cepat dr allah

      Padam
  38. Salam...mind set boleh jejaskn tanda2 mngandung ke????

    BalasPadam
  39. SALAM KAK NA, SAYA NAK TANYA, SAYA BULAN 11 SAYA PERIOD 1NOV-6NOV TP 27NOV-28NOV PERIOD LG TP 2HARI SAJA TP HARI PERTAMA DAN KEDUE BANYAK HARI KE 3 TERUS X PERIOD, KENAPA YA ADAKAH SAYA MNGANDUNG?? SSBB DULU MNGNDUNGKAN NO.1 DAN 2 MMG SAYA PERIOD 2X SBLN, MCM SKRG NIE TP NOT SURE BTOL KER SAYA PREGGY...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...kalau ikut kitaran mmg betul la kan period tu dtg hujung bulan,sbb masa dtg yg pertama tu awal bulan...ada tanda2 hamil ke?jika ada boleh la buat pregnancy test.

      Padam
    2. Tapi rase mcm preggy sbb nya simptom die.. Saya jadi mengah pastu kuat tdo rse nk tdo jek kt opis pon nk tdo kaki jadi lenguh d bahagian betis n peha tp belah kiri jek, pingang plak skt.. Bdn skt²

      Padam
    3. jika rasa mmg preggy...boleh la buat pregnancy test...sbb tanda2 yg sis ckp tu mmg ada tanda2 pregnancy...buat la waktu pagi lebih baik & tepat...sbb masa tu hormon hcg tinggi 😺

      Padam
    4. Tu lar.. Tp period yg 2hari sya ckp tu.. Bru jek 27-28/11 so boleh ker detect? Perut slalu kembung masuk.angin asik kentut n sendawa jek pastu nanti pedih hulu hati.. Ingt gastrik..

      Padam
    5. tunggu cukup 2 minggu selepas hari darah berhenti,boleh la cuba buat test ya.🙂

      Padam
  40. wasalam...’mind set’...? tidak akan ganggu tanda2 hamil jika memang hamil.Cuma boleh menggangu hormon..sbb terlalu memikir,jd jika nak cepat hamil jangan stress2 ..happy2 je dan banyakkan berdoa,in sha allah ya!!!��

    BalasPadam
  41. salam kak.. sy nk tanya.. sebelum ni sy ada datang period.. tp dlm jumlah setompok shj.. wrna merah , x berbau dn cpat kering. dlm masa 3 hari tu la sy mual2 sepanjang masa n skit kepala. and kemudian baru turun darah yg sebenar. kenapa ya jadi macam tu? risau pulak sy.. dh dua tiga bulan jadi kitaran mcm tu 😞

    BalasPadam
  42. wasalam...jika dtg tu sedikit dan bukan mcm period normal maybe tanda penempelan..jika tak pernah jd cm tu..boleh la buat pregnancy test after 1 minggu...atau kadang2 perubahan hormon bila stress pun boleh jadi gangguan pd kitaran haid...apa2 pun semoga ada rezeki nanti

    BalasPadam
  43. Morning....sya lagi seminggu nak period...skit kpla..sakit pyudara..mual2 tu semua xda cuma sakit ari ari ja bbrpa ari yg lepas...kmrin saya ada bt upt test...tpi result negative...teringin sangat nak dpat baby

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpe..cuba after lewat period seminggu nanti...sbb awal sgt tu cek..kadang2 hormon belum tinggi utk buat test..lebih baik cuba selepas lewat haid..in sha allah semoga allah makbulkan doa utk dapat baby

      Padam
  44. Saye ikutkan period 4/12.. tpi smpai sekarang xperiod lagi.. sblom ni period sy teratur,tpi 3 buln kblkgn ni selalu lambat,n bulan ni pling lambt, symtom preggy rse xselesa kat ari2 je.. dulu mase prggy first mabok teruk, ni nak kate mabok xd plkk.. cume kkdg je rse ttbe nak muntah,tpi bukn muntah beria2 ,muntah mcm masok angin je.🤨 Mama is confuse 🤣

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah lewat lebih 2 minggu..lebih baik buat pregnancy test.Boleh confirkan sama ada mmg hamil @ gangguan hormon.Semoga ada rezeki dari allah

      Padam
  45. Tumpang tanya kalau bini saya period awal apa maksud dia ea?

    BalasPadam
  46. Tumpang tanya kalau bini saya period awal apa maksud dia ea?

    BalasPadam
  47. Assalamualaikum kak...haii...kak..nak tny...sy kahwin 02/12/18 aritu...lpas tu honeymoon 4-8 Dis..21 aribln aritu sy period..4 hari je period..selalu sy period 8 ari paling sekejap...sy pny normal period 23 aribln stiap bln..skrg ni sy ade rase mual n nk pitam pagi2..on off jgak la..lepas tu sy rasa cepat penat n perut cepat rasa penuh lepas makan. Ada possibility ke sy pregnant kak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikummussalam...biasanya jika darah yg keluar mmg darah seperti period sedia kala..bermakna mmg period ...perubahan kitaran tu mungkin disebabkan hormon.Tapi jika hanya turun setitik atau sedikit atau bukan fresh blood maybe itu tanda preggy...apa2 pun semoga cepat hamil😇

      Padam
  48. Perkahwinan bru 25hari boleh hmil ka sis. Sbb kwan sya syh mula muntah2 sakit kepala dan dan di rahim.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh je jika sblm kahwin sudah period..dah mungkin bunting “pelamin” la😇

      Padam
  49. Menarik pengalaman pregnant ni kan, a wonderful journey Walaupun sakit badan dan macam2 perubahan pada badan 😅

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu...semoga semuanya yg singgah di blog ni akan merasai pengalaman yg indah ini♥️

      Padam
  50. Tq kak na atas perkongsian tersebut..sy pun sedang berusaha utk hamil ank kedua skrg ni..doakan sy juga ye utk dpt hamil ank kedua secepat mungkin ya..btw bile ye nak buat test pregnancy? Sbb ikutkan kitaran haid, lusa atau tulad (3-4 feb sy period)...harap2 lekat la zuriat kedua ni..☺️

    BalasPadam
  51. Saya miss period seminggu. Adakah itu normal. And saya tak boleh hidu nasi yg baru masak. Rasa nak muntah. Deria bau sensitif pada sesetengah makanan. Makanan tu berbau bagi saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. miss period seminggu dah boleh buat pregnancy test,dan tanda di atas mmg tanda2 preggy ...jadi boleh buat test ya..hope ada berita gembira🙂

      Padam
  52. Hai cikna.. sy kawen dah stahun lbih tp msh blm dikurnia kn rezeki anak.. priod mmg jenis xtratur.. bln 2 ni msh blm dtg..tp dah 4hri pyudara sakit dan bngkK..prnh jgk sblm ni tanda sama tp priod.. n trasa krem..untk kali ni priod blm tiba..perut pun tak krem mcm priod..cek upt negativ..adakH msh trlaluu awal..upt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai pn,jika period belum datang lagi...dan tidak teratur,sebaiknya buat la test pregnancy waktu pagi dgn urine yg pertama lebih tepat..atau pergi la ke mna mana klinik utk buat scan dan itu lebih pasti...semoga puan akan dikurniakkan cahaya mata yg comel2

      Padam
  53. Assalamualaikum .. Nk tnye sya period memng tk teratur setahun tak dtang perio,pastu trun darah selama 3 hari stop sehari dan kluar darah warna koko sehari je jadi... 3 hari kluar darah tu tak bnyk mcm period yg biasa dia cuma kalau lap dengn tisu atau kain baru nmpk darah tu.. Simptom lain rasa tak lalu makn beberapa hari,lepas tu selera jugak cuma bila terlebih makan munth bali,kalau makn sikit perut mcm full cekang mengah,sakit pinggang,sakit kepala sampai bahu lenguh2 loya,mual,muntah tu kadang²... Tido terlentang tk boleh sebb sakit bahagian ari2 kena tido mengiring.. Breast tak sakit cuma kadng berdenyut dan kadang ngilu.. Lepas 3hari trun darah dalam 5 hari lepas tu sya check tpi negative.. Terlalu awal ke saya test..turun darah 26/1 stop 29/1.. 30/1 kluar drh warna koko..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam,jika period bukan fresh blood mungkin itu petanda hamil,bila mna penempelan berlaku,mmg kadang kala akan turun hanya tompok2 coklat dan sedikit darah “pink” tetapi...ada juga kerana hormon yg menyebabakan terjadinya situasi mcm tu...sbb PN dah lama tidak datang period,jd puan boleh cuba buat pregnancy test pada pagi selepas bangun tidur sbb waktu tu jika hamil hormon hcg sgt tinggi dlm urine yg pertama tu...dan boleh juga lakukan scan di klinik2..bagi lebih pasti ...sy doakan agar puan akan dapat cahaya mata yg comel nanti.

      Padam
  54. hai kak...sya dah 3 hari lewat dtg haid tp hari ini ada tompokan darah keluar..sblm tu sy mengalami keputihan yg bnyk, mengalami sembelit, moody, kerap buang air kecil dan rasa senak..adakah keberangkalian sya hamil sbb ini adalah pengalaman pertama sya..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. hai sis..tompok darah keluar tu warna fresh atau spoting?

      Padam
    2. Sis mawa hamil je time tu???

      Padam
  55. Saya ambil perkongsiannya sahaja lain tiada dulu kini dan selamanya terima kasih

    BalasPadam
  56. Assalamualaikum...nk tnya sy period tak teratur...dan kitaran haid pun panjang...blan 4 dan 5 kitaran haid 41 hari dan bln 6 kitaran 51 hari...sy period 6 /6 hinga 8/6....tp skrg sy rasa krem perut yg on of ,betis lenguh,lenguh pingang tpi sakit n bengkak payudara tak da rsa pun..sy ada peluang hamil tak ,klau kitarn haid yg pnjg ...

    BalasPadam
  57. Assalamualaikum,tumpang tnya ye..period sya teratur dlm 28 hr jd anggaran waktu subur sya dlm hr ke 14..sya bersama suami pd hr ke 12 iaitu sblm waktu subur tu..mse hr ke 14 tu keluar sedikit darah dn lendir sewaktu sye buang air kecil lps tu x keluar dh..skrg sye lg seminggu due period

    BalasPadam
  58. Assalamualaikum,tumpang tnya ye..period sya teratur dlm 28 hr jd anggaran waktu subur sya dlm hr ke 14..sya bersama suami pd hr ke 12 iaitu sblm waktu subur tu..mse hr ke 14 tu keluar sedikit darah dn lendir sewaktu sye buang air kecil lps tu x keluar dh..skrg sye lg seminggu due period

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa-alai-kum-mussalam...
      normally waktu subur jika bersama mmg akan ada peluang tinggi untuk hamil...tapi lebih tinggi jika 2@3 hari sebelum waktu subur bersama...skrg dah period atau belum?jika dah lewat...boleh la buat pregnancy test :)

      Padam
  59. Sis saya lewat period 2 hari tpi tnda2 nk period ada sy xsure tnda nk period pregnant, buat upt ngtv, sy bt upt 2 hari b4 haid sptutnya dtg.. Sy pn xsure skrg sy pregnant ke x

    BalasPadam
  60. Hai sis,Cuba Cek after seminggu or 2 weeks lagi ya,saya doakan Ada rezeki

    BalasPadam
  61. Slm sis,sy teringin nk anak yg ke 2.tp dh 16 tahun x dpt²..baru² ni dr ade suruh sy amik clomid.tp tanda² breast sy sakit²..dn bdn sy akn pns setiap mlm..ade kah sy prngt sis..tq sis

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sma la dgn sy bln nie sy on clomid..Ada tanda2 tpi xthu tnda tue nk priod@peknen sbb ada skit kt puting,skit ari,skit pinggang n keputihan sy mkin bnyak..Tnda nie smua brlaku slpas hri ovulasi sy yg kdua..Adakah sy peknen@nk priod??

      Padam
  62. Doakan sy ye sis moga dpt zuriat yg ni..1

    BalasPadam
  63. hai sis...
    saya nak tanya.. saya pening2.. Tompokkan darah dok kluar stitik dua dlm 2 hari nie...mmg dok krem prut n pnggung x boleh duduk lama... adakah saya hamil....

    BalasPadam
  64. Assalammualaikum sis , saya baru berkahwin 14/3 . Dan saya last period 26/3 . Saya start rasa sengal pingang dan rahim minggu lepas , dan dituruti betis dan tumit saya kejang dan suhu badan saya naik , tapi bukan demam tauu .. Lepas tu perut saya kram dan saya menggeletar .. Lepas seminggu jadi saya reda dalam masa 2 hari lepas tu pinggang saya sakit balik dan suhu badan saya naik ,mual² kadang saja berjalan rasa mcm gelap mata , saya takut lahh

    BalasPadam
  65. Sy ada masalah haid yg tidak teratur tp kli ni paling lama.. Skrg spttnya 4hari kitaran haid sy. So bermakna dh masuk 3 bulan sy xdtg period. Hari pertama period sy check UPT masih juga negetif. Tp skrg sy mengalami sakit punggung, perubahan d payudara rasa nyeri dan membesar.brp ari yg lepas puting sakit2 bila d sentuh. Bwh perut rasa sakit2 dan bila buang air besar cair2. Apakah sy hamil?

    BalasPadam
  66. Saya nak Tanya, saya period lagi 2 minggu lbh, Tapi biasnye skit payudara lagi 4atau seminggu nak period.tpi this time sakit nyeri ngilu cmtu nk sentuh pun sakit awl plk pdhl period lmbt lagi... Cram perut pun ade.tpi X check test pon SBB BLM smpi lewat period kn. So sbnye Tu tnde Hamil ke?

    BalasPadam
  67. Terdapat seorang doktor asli dunia yang berkuasa. Cepat-cepat whatsapp dia: +2349046229159 Dr DAWN adalah seorang ahli voodoo, beliau adalah pakar jamu rohani, ahli nujum rohani, Pernahkah anda pergi ke pelbagai Doktor asli tanpa sebarang penyelesaian. Anda mesti tahu bahawa terdapat seorang doktor asli yang boleh mencari penyelesaian untuk semua masalah anda. Dr DAWN memperoleh kuasa dari dunia marin, WhatsApp di +2349046229159.
    Jika anda memerlukan sebarang bantuan rohani mengenai mana-mana senarai ini, hubungi Dr DAWN dengan segera:
    *sihir cinta
    *jika anda perlukan bekas anda kembali
    * Anda ingin menjadi kaya dan berkuasa dalam hidup
    * Buah rahim
    * Ledakan perniagaan
    * Kejayaan kewangan
    * Nada perintah/ kuasa untuk hamba Tuhan
    * Serangan rohani
    * Pelantikan politik
    * Menang kes mahkamah
    * Promosi Kanser/epilepsi
    Cepat sekarang dan whatsapp dia +2349046229159

    BalasPadam