Rabu, 2 Ogos 2017

Suhu badan panas..tinggi??test OPK ..POSITIF hamil??Alhamdullilah..syukur!

Assalammualaikum..dan salam sejahtera semua :)


N3 Kali ni Saya (ceknana) nak share pengalaman Positif hamil melalui OPK
(OVULATION PREDICTOR KITS)
fungsi alat ni untuk kesan hormon Luteinizing hormon (LH),hormon ni berfungsi mengeluarkan ovum dari ovari,bila kandungan LH berada dalam tahap tertinggi,dimetabolisma akan keluar melalui air kencing.

~tapi alat test ni juga boleh mengesan samada kita hamil atau tidak selepas hari ovulasi anda.Bagi yang takut nak cuba uji guna pregnancy test(HCG)..boleh la try test pakai opk ni dahulu..bila rasa betul hamil,test la pakai pregnancy kit okay!.

Jom bace pengalaman saya :P

1.Dua minggu  selepas hari ovulasi,saya dapat sakit kepala yang buat saya rasa cm diawangan..hahaha..mmg pening..sampai pekak telinga..g klinik doc bagi ubat pening/sakit kepala yang kuat..balik makan ubat..tapi  still tk bleh tido..badan panas,ingat sbb problem tak ckup tido tu yang jadi pening..atau ada lah juga kaitan kut.. hehe

2.Seminggu sebelum Period,badan mmg makin panas bila waktu petang,dan waktu 1 pagi keatas,jadi mmg ganggu la time nak tido tue..so mse tu tak terfikir lah pulak apa2 kan..mungkin cuaca mmg panas... !πŸ˜“(suhu badan turun naik)

3.Bila Period dah delay...jeng2...takut nak try test pakai pregnancy test tu..lagipun takde mse tu kat umah..yang ada hanya OPK..so tenghari first lewat Period tu,g la test..sbbnya rasa dlm hati mmg pregnant,tapi bila fikir balik,kami romeo & juliet mase Dialam maya tu mmg dh control(mesti faham kan)😜takkan boleh hamil pulak..so dari membazir..baik test pakai OPK dulu..kununya la..gahahaha.

4.Mase test tenghari tu..urine mmg full la dlm pundi kencing..jernih je urine..cm x bleh detect apa la cm tu kan..gahaha..tapi bila dah test..naik double line πŸ˜ƒpastu teringat dlu pernah baca tentang OPK..bila hamil OPK akan naik sama warna pada test&control line atau warna pada test line lebih terang dari control line.Pastu relex je la..sbb cm tak percaya kan...petang tu g la watson beli pregnancy test pulak..so kat bawah  ni contoh test pakai OPK πŸ˜™


nampak tak..test line lebih terang...disebabkan ni la saya pergi cari pregnancy test pulak,nak confirmkan betul ke tidak hamil.

5.Malam pada fisrt delay period tu..saya test pakai brand DIP & TELL..berdebar tau!..sbb mcm2 duk fikir dlm hati..ye ke..tidak...sbb rasa cm was-was ..haha...(harap faham)😝
bila test je.....keputusannya....πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡jeng..jeng..jeng...


positif hamil..walaupun tak clear sangat..sbb urine dah cair..saya minum air banyak mse siang hari tu..terkejut..happy..terpingga pun ada..ye la anak pertama dah 9 tahun dah..sampai kawan2 dia duk kata dia anak tunggal..kesian pulak...sbnrnya 2 tahun lepas dah lekat..tapi keguguran pada minggu ke 6+..sbb start bleeding..nak bce boleh baca pada story yg lepas ya.

6.Bila dah tahu hamil,saya tak cite pun pada hubby ag..biar dlu..bila dah lewat period sampai 3 hari saya g beli CLEAR BLUE DIGITAL pulak..teruk kan...haha..ini semua sbb penangan line x brapa clear hari tu la..saya test pada pagi sebelum hantar my boy ke sekolah..tapi kul 3 pagi tu sy dah membuang dah urine..jd urine kedua lah sy test ni..agknya la kan..(istilah je)
so keputusan nya boleh la tgk kat bawah ni..tapi saya dh cut video tue panjang sgt..sbb dia akan  inform sampai brapa weeks terjadinya kehamilan tu..jadi tgk la yea πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡







ha cepat je kan dia inform kat screen tu pregnant,pastu panjang lagi nak tunggu sbb dia nak calculate brapa minggu dah terjadinya kehamilan tu..lepas siap test saya sent video kat hubby..terkejut dia..terus call..suh makan la..jgn wat kerja berat la..jgn stress la..hehe..so senang saya include sekali pic final kat sini yaπŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡


kat screen ni dia keluar 2-3,mean dah 4 atau 5 minggu usia kandungan,yang 2-3 tu maksudnya start terjadinya pembuahan dari last period tu..faham tak?so saya kira2..mase ni saya dan sebulan lebih atau 4 minggu 3 hari..itu pun kiraan dari application dari phone tue..heheπŸ˜‰

7.Keadaan saya pada ketika ni tiada alahan,cm muntah2 smua tu takde..cuma kerap sakit kepala dan payudara bengkak..besar πŸ™ˆ dengan majunya..bila petang badan panas..naik pukul 1 pagi keats lagi panas,nak2 dekat area perut dan peha..betis pun terasa panas..rasa panas tu boleh rasa dr seluar ..tu tanda nya panas..tapi bukan demam ya!sakit pinggang pun ada juga kadang2..bila duduk lama..sekarang kaki dah tk boleh duduk lipat2,bila duduk bersila tiba tiba akan ada renjatan kat peha..sakit wei!!bengkak terus peha...lutut pun ada rasa nyilu2..pastu area perut tu kadang ada la rs cm nyilu2 geli2..tak pandai nak xplain cm mna...rasa tak selesa..jadi wat masa ni,ini sahaja yang saya rasa.lain2 agknya akan datang lah...mintak2 tak la berat sgt alahan nya mcm anak fisrt hari tu..ALLAH je yang tahu..!

8.Finally mse lewat period seminggu saya buat sekali lagi test pakai yang biasa punya je,brand apa sy x pasti,lupa pulak nak tengok.RM5.35 je kat watson.saya test waktu pagi fisrt urine..nak tahu sbb apa sy test lagi??sbb saya takut jadi mcm 2 tahun lepas,sbb keguguran tu..saya mmg takde alahan..dan pendarahan berlaku..selama 2 minggu..akhirnya gugur semuanya..saya fobia,jadi saya lebih berhati2 untuk yg ini..sbb saya tiada alahan juga sekarang..maybe ALLAH nak bagi senang untuk kehamilan kali ni..INSYALLAH..kata ahli saintifk,morning sikness menandakan bayi berkembang dengan baik..tapi ada juga yang tidak mengalami kerana sifat badan yang boleh menghalang dari morning sikness tersebut..CTHNYA orang yang tak mabuk dalam perjalanan jauh,atau naik boat..dia ssh nk dapat alahan tu..so kita fikir positif je ya 😊
ini contoh test tu ya...πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡


Alhamdullilah,Sangat clear warnanya...bersyukur pada Allah!
ada masa nanti baru nak g scan kat klinik 😺

So,apa apa pun..cerita diatas adalah pengalaman saya yea..manalah tahu dapat memberi kesenangan hati pada pihak tertentu,andai kata ada yg terasa,dan tersalah dimana-mana,maafkan saya,saya harap anda semua mendoakan kandungan saya sehingga lah saya selamat bersalin nanti..dan saya doakan anda semua akan merasainya satu hari nanti..dan jadi hots mama!!

#OPK
#DIP&TELL
#CLEAR BLUE
#BRANDWATSON
#HAMILDENGANOPK
#OPKBOLEHKESANKEHAMILAN

**NOTA
~Jangan terlalu bergantung pada OPK,jika was2..cari la pregnancy test
~pengesahan dari doctor lebih baik.
~jaga pemakanan 
~elakkan kerja berat diawal kehamilan

bye..bye..Doakan saya ya berpeluang kali ini merasai anak nbr 2 setelah 9 tahun menunggu πŸ˜‡






24 ulasan:

  1. hehehe.. seronok pulak bace ... saya bru jumpe opk positive setelah 2 tahun usia anak..kesan dr njection depo .. mslhnye skrg.. lg 4 hari je lg nk period..tp opk sy terang 2 line πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ .. bile cek upt 1 line je.. dilema btul.. mengharap xdtg la period lg 4 hari tu .. amin.. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..nak lebih pasti guna la UPT...OPK ni masa emergency boleh guna...πŸ˜‡ Harap ada rezeki nanti☺️

      Padam
    2. Hi semua . Saya dh lewat period almost 2 weeks . Smlm saya ada check upt . Tapi line T lg terang dari C tapi hampir terang kedua2 nye adakah ia positive ?

      Padam
  2. Sya baru dua ari delay period.. 2 mggu.sblom tu perot cramp je.. pnah sakit kepala yg amat sgt.. slalu guna opk utk cek ovulasi .. ari cek kt test line merah sgat.. doakn esk nk cek upt plak..

    BalasPadam
  3. saya lewat period dua hari harini cek opk test line lagi terang dari control lina esok nak cek guna upt pulak doakan saya 😊

    BalasPadam
  4. betul.. saya pun pernah test pakai OPK ni masa bukan time subur kira2 masa test ni 3 hari nak tarikh period .. sekali dia naik 2 line... sekarang saya da lewat 2 hari belum berani nak try UPT sebab memang kalau test dgn upt biasa dia tak akan naik 2 line... jadi saya nak tunggu lagi...doakan saya hamil ye setelah 8 tahun penantian Allahumma aaamin...

    BalasPadam
  5. betul.. saya pun pernah test pakai OPK ni masa bukan time subur kira2 masa test ni 3 hari nak tarikh period .. sekali dia naik 2 line... sekarang saya da lewat 2 hari belum berani nak try UPT sebab memang kalau test dgn upt biasa dia tak akan naik 2 line... jadi saya nak tunggu lagi...doakan saya hamil ye setelah 8 tahun penantian Allahumma aaamin...

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih sudi singgah blog saya...harapnya cik cahaya kini sudah hamil..saya doakan buat semua

      Padam
  6. Sy bru try nk hamil ank no 2 dgn opk,slps 6 hri priod,sy test opk double line,lbh trg dri control line,tp pde aplikasi clndr priod d phone ovulasi akn brlku 2 hri lg...agk2 yg mna btl ya?sy hrp sgt dpt hamil lg slps sthn mnggu chya mata kdua,ank slng dh nk msk 4 thn thn 2020 ni

    BalasPadam
  7. Sy test hari ke 23 Cycle period guna opk naik 2 line sama terang. Then sy test jgk dgn upt double line. Hari ke 24 cycle period sy check lagi gn opk sma terang dgn control line jgk dan sy test guna upt double line lagi. Alhamdulillah.. Hrpnye ade rezeki timang chy mata kedua. Anak wawasan 2020,wlaupn line kedua(upt) x seterang warna control. Tp ianya jelas..

    BalasPadam
  8. Guna boleh opk wlpn pahala hamil?

    BalasPadam
  9. Saya pun ttc utk ank kedua sebenarnya..delay period..tp takut nk check upt..so sy check opk..kebetulan stock opk byk. Result opk sama mcm yg sis nana ni la..test line lebih pekat dr control line..Kadang2 terfikir jgk.. Eh btol ke ni..ke opk ni dh rosak.. Byk kli bt test still sama.. Test control lg pekat..

    BalasPadam
  10. Tengahari tdi sy ade buat test opk hari ke 22 cycle period.. Naik dua line sama terang..esok nk try lagi guna opk.. Huhu.. Harap ada lah rezeki anak no 2...amiin..

    BalasPadam
  11. sy lagi 4 hari nk period,tp hari ni rase nk test opk..tup² 2 line doakan sy ttc 5 tahun..harap sngat dpat berita gembira sempena pkp ni..doakan sy ye..

    BalasPadam
  12. Sy doakan utk semua..Moga Akan Ada rezeki dan diberi Anugerah yang terindah Buat semua

    BalasPadam
  13. Samaaa sy pom lg 3 hari nk priod. Prut cramp jer. Tp saje2 cek opk naik dble line sama terang. Hral ade la rzki utk ank. No2πŸ™ƒπŸ˜‘

    BalasPadam
  14. Xkn subur dua kli sbulan kn. Ayaa

    BalasPadam
  15. Sukanya baca. Mcm sme je kita..moga ad rezekilah tahun ni..Tkut pulak Nk cek prgntcy..Nk try OPK dlu..hihi

    BalasPadam
  16. Sy pun mcm ni jgk...kalau kire lg 4hari nk priod...makin lama makin terang test opk..tunggu dulu 2,3hari lg. Kitr cek upt plok..

    BalasPadam
  17. Sy guna opk 2 line,hope dpt la mengandung...umur dh lewat nk msuk 37..doakan saya ya..esok nk bli upt test....Allahuakhbar

    BalasPadam
  18. Saya pon nak try opk lah, nak tyr upt takut negatif. Dah bulan ke3 utk ttc anak no 2. Doakan ye..moga ada rezeki anak no2☺️

    BalasPadam
  19. Sy lagi la…dr lps period hari tu 5/1/2022..test opk untuk dptkan results kesuburan,alhamdulillah positif..27/01/2022 dtg period coklat2 gtu + sdkit darah.Selepas tu 29/01/2022 dh off period tu,sy test opk still positif.….test opk trus sbb sy nk tgk kesuburan sy lama mna….tp pelik dh lama sgt sy subur ni…..hmm,apeeee Still positive smpai skrg 9/2/2022..lama tu die (opk) positive.
    so sy test upt pd hari sama 9/2/2022 line samar sgt2..alhamdulillah,mudh2an makin terang.

    BalasPadam
  20. Saya test opk tapi control line lagi terang. Maksud nya apa ye.. Pregnant juga ke

    BalasPadam